Smerter i ryggen kan forebygges ved bevægelse og aktivitet

kontorstol baekkenbund

Råd mod ondt i ryggen

Problemer med ryggen – Smerter eller stiv i ryggen! I denne artikel får du råd og tips til hvordan du nogle gange ville kunne afværge rygsmerter. Dette er ikke en akademisk eller videnskabeligt funderet artikel, men et udtryk for vores sunde fornuft. Så brug ikke disse råd som en evidens undersøgelse, men som råd du eventuelt kan bruge i dit daglige virke!

Rygsmerter nej tak – her er der tips

Følgende kan være en god ide at gøre ved smerter:

  1. Brug din krop aktivt i din fritid
  2. Bevæg dig mere på dit arbejde – for dem der arbejder på kontor eller lignende så er hæve sænkeborde en rigtig god løsning (læs mere om hæve sænkebord her hos haeve-saenkebord.dk)
  3. Styrk din ryg – læs mere om træning af ryg her hos iForm.dk
  4. Styrk din mave – det kan også forebygge mod hård mave
  5. Styrk din bækkenbund med bækkenbundsøvelser – Det kan du blandt andet gøre med her
  6. Løft ordentlig med din ryg – Det kan du læse mere om her hos HK
  7. Lav muskelpumpeøvelser
  8. Bevæg dig mens du sidder ned læs mere her hos DR og ergonomisk kontorstol – hold dig for guds skyld fra billige kontorstole a la dem du kan finde på her på billig-kontorstol.dk

Her er tegnet du skal passe på: Stiv ryg!

Når du oplever stiv ryg, så er det et tegn på der er rygsmerter på vej. Det er et meget kraftigt tegn, hvis du begynder at få stiv ryg. Så er det bare med at komme igang med at bevæge sig, og laver øvelserne her på denne hjemmeside. Så vil du på den måde kunne slippe for at få ondt i ryggen
Er der spørgsmål som du er bekymret for – så kontakt din læge eller fysioterapeut. Husk altid at spørge en gang for meget snarere end en gang for lidt! De her fagpersoner har en uddannelse og erfaring i at hjælpe dig med din ryg og andre smerter i kroppen!

Se eventuelt også de her hjemmesider:

Leave us a Message